6 Kasım 2011 Pazar

HERGÜN BİR KAŞIK ZEYTİNYAĞI

Son çeyrek yüzyıldır Akdeniz beslenme rejimi olarak beslenme
literatüründe yer alan rejimin temel maddesi zeytinyağıdır. Akdeniz
beslenme rejimi, Akdeniz havzasında yer alan  ülkelerde, özellikle
Yunanistan, Girit, Güney İtalya ve Türkiye'nin Batı bölgesinde yaygın
bir beslenme tarzıdır.
Akdeniz beslenme rejimi, çok sayıda tıbbi incelemenin de konusu
olmuştur. Akdeniz beslenme rejiminin, insanları kalp-damar
hastalıklarından koruduğu, bu sistemle beslenen insanların kalp-damar
hastalıklarından ölüm oranlarının düşük olduğu doğrulanmıştır.
Akdeniz beslenme rejiminin başlıca öğeleri sebzeler, meyveler,
tahıllar-baklagiller, başlıcası ceviz olmak üzere, kabuklu kuru
meyveler olmakla beraber,  bu rejimde yer alan en temel madde zeytin
ve  zeytinyağıdır. Bu rejimde et ve süt ürünleri tüketimi, diğer
rejimlere göre azdır.
"Uzun yaşamın" simgesi, ya da "ölmez ağaç" ta denilen zeytin, özellikle

İspanya'da, İtalya'da, Yunanistan'da, Portekiz'de, Türkiye'nin Batı
bölgesinde, bir kısım halkın, vazgeçilmez günlük gıda maddesidir.
Vitamin A,E, linoleik asit (kolestrolü düşürür), alfa linoleik asit
(omega 3 asitlerinin major yağ asididir; trigliserid düzeyini
düşürür) gibi  içeriğindeki zengin  ve etkili maddelerle insan
zekâsını yaşlanmaktan, insan vücudunu toksik, immünolojik ve virütik
saldırılardan korur.


                                           ***

11 yıl önce kalp nakli ameliyatı geçiren T. Ayhan ÇIKIN,7 Aralık 2003
tarihli Milliyet Ege’de ve bir benzeri 9 Ekim 2011'de TGRT'de
yayınlanan iki röportajında şunları söylemektedir:

-       Hocam, sizi eski günlere götürdük, hüzünlendirdik biraz. Yemeklerle
aranız nasıl? Yemek yapmayı sever misiniz?
-       50 kiloya düştüğüm dönem, evden de pek çıkamıyordum. Toparlanmak
amacıyla, derken yemek yapmaya bayağı merak sarmıştım. Çok
yiyemiyordum ama yapıyordum.
-       Beslenmenizle ilgili dikkat ettikleriniz? Yaptığınız özel bir diyet var mı?
-       Ameliyattan sonra kardiyolojideki diyetisyen arkadaş bana bir diyet
vermişti. Onu uygulamaya çalışıyorum. İyi uyguladığım dönemde 95
kilodan 75 kiloya inmiştim. Tedavi gereği kortizon kullanıyordum.
Kortizon yüzünden iştahımı kontrol etmekte bayağı zorlanıyordum. 7 ay
önce bıraktım. Çocukluğumdan beri her gün mutlaka yoğurt yerim. Balığı
sık tüketmeğe çalışıyorum ancak, kırmızı ete düşkünlüğüm var. Doğal
olduğunu düşündüğüm oğlak etini tercih ediyorum. Ayrıca yemeklerde ve
sabah kahvaltıda kendi ürettiğim zeytinyağını kullanıyorum.
Kahvaltılarda ilave olarak bir kaşık sızma zeytinyağı içerim. Haftada
1 gün bir duble rakım var. Arada onu kaçırdığım oluyor. Günde bir Türk
kahvesi, 2-3 bardak çay içerim. Tatlıyı severim, ama tatlı yerine
genellikle 1-2 ceviz ve inciri tercih ediyorum. Bayramlarda konuklara
bile şeker yerine ceviz, incir ikram etmeye çalışıyorum.

       Kaynak: Güneş Aynacı, İkinci Hayatın Tadı Bir Başka, Milliyet Ege, 7 Aralık 2003, İzmir

Hiç yorum yok: