29 Kasım 2012 Perşembe

Güre'de Zeytin Zirvesi

Seda Kaya Güler/YENİ ASIR GAZETESİ/İZMİR

Geçtiğimiz hafta sonunu Edremit'in Güre beldesinde geçirdik. Sırtını Kazdağı'na dayamış olan Güre, masmavi suları, temiz havası, şifalı kaplıcaları ile her geçen gün gelişen şirin bir kasaba. Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçılar Birliği Başkanı Ali Nedim Güreli'nin de memleketi. Burada bulunmamızın nedeni de birliğin düzenlediği ve "2023 Yılı İhracat Hedefleri Çerçevesinde Zeytin ve Zeytinyağı Sektörü" konulu toplantı.
Sektörün sorunları çok. Hasat mevsimiyle birlikte bu sorunlar düzenlenen hasat şenlikleri ve seminerlerde masaya yatırılarak çözüm aranıyor.
Zeytinde geldiğimiz nokta bir anlamda ümit verici.
- Zeytin ağacı sayısı 99 milyondan 170 milyona çıktı.
- Sofralık zeytinde üretim 450 bin ton, tüketim 340 bin ton, ihracat 70 bin ton.
- Zeytinyağında ise üretim 200 bin ton, tüketim 145 bin ton, ihracat ise 15-20 bin ton civarında.
- İstenen hem tüketimi hem de ihracatı artırmak.

TÜKETİM ARTMALI

- Diyebilirsiniz ki, üretimle tüketim birbirine yakın. Esas tüketim ve ihracat artarsa ne olacak? 170 milyon ağacın 32 milyonu yeni dikilmiş ağaçlar. Önümüzdeki yıllarda onlardan da verim alınmaya başlanacak. Dolayısıyla zeytinyağı üretimimiz de 200 binden 500 bin tona çıkacak. O zaman da bu kadar malın ne yapılacağı gündeme gelecek.
- Kısacası şimdiden hem iç pazarda tüketimi hem de dış pazarda ihracatı artırmaya yönelik çalışmaların yapılması gerekiyor.
- 2012 yılının ilk 10 ayında ihracatını yüzde 5 artırarak 155 milyon dolara yükselten sektörün, 2023 yılı için hedeflediği ihracat miktarı 3.8 milyar dolar. Esas mesele de buna nasıl ulaşılacağı.
İşte Güre'deki toplantıda da bu konu üzerinde duruldu. Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Ferhat Şelli bu tablo içinde, zeytinyağı tüketimin artırılmasının şart olduğunu vurgulayarak, Türkiye'deki kişi başı 1.5-2 kilogram olan tüketim miktarını 5 kilograma çıkarmak istediklerini söyledi.

HEDEF PAZAR ÇİN
İhracatta marka ve pazar desteği verdiklerini belirten Ekonomi Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı İbrahim Şenel, "Hedef pazarımız Çin. Bugün 30 bin ton tüketimden bahseden bu ülke yakın bir zamanda 100-200 bin ton tüketime ulaşacak. Bu pazarda etkin bir biçimde rol almamız gerekiyor" dedi. İhracat için 1 kilogram altında ambalaj yapmak gerekiyor. Şenel buna katkı sağlamak için, zeytinyağı ihracatına tonda 650 dolar destek verdiklerini belirtti.
TİM Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Büyükekşi ise, sektörün acil olarak markalaşmaya daha fazla önem vermesi gerektiği üzerinde durarak, "Türkiye zeytinyağı ihracatında katma değer yaratmada zorlanıyor. Halbuki kalite olarak hiçbir sıkıntımız yok" dedi.
Ali Nedim Güreli'nin üzerinde durduğu konu ise prim oldu. Üreticinin rekabetçi olmasını sağlayacak prim sisteminin şart olduğunu belirtti ve prim verilmeyen sofralık zeytine 20 kuruş, zeytinyağına ise 1 TL prim verilmesi gerektiğini söyledi.
Yol haritası bu. Diğer konular bir sonraki yazıya...

Hiç yorum yok: